2016-03-01

Együnk sok gyümölcsöt – de nem mindegy, hogyan!

A gyümölcsök egészségesek, frissen fogyaszthatók, ebben a szezonban könnyen beszerezhetőek, és a nyári hőségben akár önálló étkezésként is szívesen választjuk őket. A fogyasztásukkal kapcsolatban felmerülő gyakori kérdéseket szakértő segítségével járjuk körbe.

Naponta mennyi gyümölcs fogyasztása javasolt?

„A legtöbb hazai, friss idénygyümölcsnek magas a vitamintartalma. Ezekből érdemes naponta több alkalommal is fogyasztani. A piros színű gyümölcsökben olyan antioxidánsok is vannak, amelyek különösen előnyösek a szervezet számára” – magyarázza dr. Hidvégi Edit gasztroenterológus, a Budai Allergiaközpont orvosa. A sárga és narancssárga gyümölcsök vagy zöldségek nagyobb mennyiségű A-vitamint tartalmaznak. Legkönnyebben emészthető gyümölcseink az eper (vgyázzunk: az arra érzékenyeknél allergiát okozhat!), a cseresznye (fogyasztásakor egyeseknél puffadás jelentkezhet), a meggy, a narancs, a citrom (savanyúsága miatt refluxos betegeknek nem javasolt), a sárgabarack és szilva. Az alma és a körte főzve jobban emészthető. A kiegyensúlyozott táplálkozás elvét követve érdemes „színesen”, azaz minden fajtából, a szezonnak megfelelően fogyasztanunk. Fontos, hogy a gyümölcsöket mindig két étkezés között vagy étkezés előtt fogyasszuk, ellenkező esetben a gyümölcsök nem hasznosulnak kellőképpen a szervezetben, és kellemetlen, erjedéses folyamatokat indíthatnak el.

Gyomorégést okozhatnak?

Az égető, maró, kellemetlen érzést a gyomorból a nyelőcsőbe visszajutó gyomorsav okozza. Gyakran a túl gyorsan, illetve az egyszerre túl nagy mennyiségben elfogyasztott étel a gond, de a mozgáshiány vagy a túlsúly is fokozhatja a tünetek erősségét, gyakoriságát. A refluxbetegek számára külön odafigyelést igényel a helyes táplálkozási szokások betartása. Gyakran, de keveset kell enniük, mert a túlterhelt gyomorból nagyobb valószínűséggel jön létre a visszacsorgás.

Várandósság idején is gyakori a refluxos tünetek megjelenése. A terhesség elején ezt hormonális hatások magyarázzák, később, a magzat fejlődésével pedig a hasban növekvő nyomás a gyomrot is nyomja, sokszor felfelé. Szülés után a panaszok rendszerint elmúlnak, így kezelésükre csak a várandósság időszaka alatt kell külön figyelmet fordítanunk. Gyomorégést a túl zsíros, fűszeres ételek fogyasztása mellett valóban gyakran okoznak gyümölcsök is. Különösen a savas kategóriába tartozókat érdemes kerülni: ilyenek pl. a meggy, a narancs vagy a savanyúbb almafajták. Amennyiben a kismama nem szeretne lemondani az említett gyümölcsök fogyasztásáról, patikában vásárolható olyan, várandósok által is biztonsággal használható zselésedő anyag, mely étkezés után bevéve megakadályozza a reflux tüneteinek megjelenését.

Érdemes gyümölcsnapot tartani?

Az időközönként – havi 1-2 alkalommal – beiktatott gyümölcsnapok segíthetnek a gyomor- és bélrendszer tehermentesítésében és a méregtelenítésben. A rostdús gyümölcsök jótékony hatással vannak a szervezetre, a gyümölcsnapok azonban fogyókúraként, huzamosabb időn át nem alkalmazhatók. Gyümölcsnapot tartani gyermekeknek egyáltalán nem javasolt, bizonyos betegségek, tartós gyógyszerszedés esetén pedig csak orvosi javallatra végezzünk ilyet. Inkább ügyeljünk rá, hogy gyümölcsöket ne csak egy-egy kiemelt nap alkalmával, hanem rendszeresen fogyasszunk!

Egy kellemetlen mellékhatás: a fruktózfelszívódási zavar

A gyümölcsök édes ízét a gyümölcscukor, más néven fruktóz adja. Egy fruktózmolekula egy glükózmolekulával együtt a szacharóz nevű kettős cukrot alkotja, melynek lebontását a szervezetben a szacharáz nevű enzim végzi. Vannak, akiknek szervezetéből ez az enzim hiányzik, így náluk a szacharóz fruktózra és glükózra való lebontása nem mehet végbe. Emiatt náluk fruktóztartalmú ételek fogyasztását követően hasfájás, haspuffadás és hasmenés jelentkezhet. A fruktózfelszívódási zavar általános tünete lehet még az étkezések alkalmával korán fellépő teltségérzet, illetve a fokozott bélmozgás és az ehhez társuló hangjelenségek; bélgázosság, fáradtság, fejfájás, feszültség, frontérzékenység, vagy a koncentrálási képesség csökkenése és az izomgörcsök is.
Magas fruktóztartalmú ételek: alma, birsalma, körte, füge, szőlő, kristálycukor, méz.




forrás: www.allergiakozpont.hu